Trupe de teatru din toată lumea vin la Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova

Festivalului Internațional Shakespeare, Craiova a ajuns la a XI-a ediție

Cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare debutează luni, 23 aprilie, la Craiova, cu spectacolul ”Poveștile africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia (Polonia), în regia lui Krzysztof Warlikowski.

Timp de 2 săptămâni, Craiova va găzdui unul dintre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii. Trupe din Polonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Africa de Sud, România, Belgia, Franța, Japonia, Australia, Canada și SUA vor urca pe scena Teatrului Național ”Marin Sorescu”. Ediția din acest an, cea de-a XI-a, se desfășoară sub genericul ”Planeta Shakespeare”.

Din Asia, Mokwha Repertory Company din Seoul (Coreea de Sud) aduce un Romeo și Julieta în regia lui Oh Tae-suk, creatorul unei lumi teatrale unice, ”O explozie vizuală a esteticii teatrale tradiționale coreene”. Jijosha Yamanote Company din Tokyo (Japonia) prezintă la Craiova ”Furtuna”, în regia lui Masahiro Yasuda. ”Furtuna” este deseori descrisă ca o piesă despre iertare. Această producție, totuși, se concentrează nu pe iertare, ci pe lipsa ei, piesa povestind cum Prospero își dă seama, treptat, că nu va fi iertat.

Din America de Sud, una dintre cele mai importante companii de teatru din Brazilia, Teatrul ”Clownii lui Shakespeare” din Natal trimite la Craiova o prezentare multimedia a spectacolului ”Excelența sa, Richard al III-lea”. Spectacolul, care se desfășoară în spațiul public, este o combinație poetică menită să pună incertitudinile permanente din piesa lui William Shakespeare față în față cu realitățile culturale populare din spațiul brazilian, în special din culturile Minas Gerais și Rio Grande do Norte, ca rezultat al parteneriatului de scucces dintre regizorul Gabriel Villela și Compania Clowns de Shakespeare.

Din Africa de Sud, Abrahamse & Meyer Productions, singura companie independentă de teatru clasic, aduce la Craiova ”Macbeth”, în regia lui Fred Abrahamse. Fred Abrahamse a absolvit Universitatea din Cape Town, fiind considerat unul dintre regizorii de marcă din Africa de Sud. De-a lungul celor 36 de ani de carieră, Abrahamse a regizat peste 150 de producţii de toate genurile, printre care se numără spectacole de teatru clasic, operă şi teatru muzical.

Din America de Nord, din SUA, Q Brothers şi Chicago Shakespeare Theater prezintă Othello – Remix, o interpretare exuberantă, de 80 minute, a povestirii tragice a lui Shakespeare. Comandată de Teatrul Globe al lui Shakespeare din Londra și Teatrul Shakespeare din Chicago, câștigătoare a premiului pentru cele mai bune versuri și cel mai bun nou muzical (Premiile MTM:UK) la Festivalul Fringe din Edinburgh, ad-RAP-tarea Fraților Q a lui Othello este „un triumf de la început și până la sfârșit”. În prezent, au spectacole pe Broadway, la Teatrul Westside din New York.
Din Quebec, ConArt / Cachaça Prod, o companie de producție discografică aduce “Regele lirei” un spectacol direct, în care personajul activ este sonetul shakespeareian recitit, într-o manieră proprie, expus liber de orice convenții teatrale unui partener inteligent, care nu are replică scrisă, nu este vocal, dar, provocat de actor, poate reacționa. Acest partener ideal este publicul.

Canada vine cu un spectacol în afara programului shakespearian prezentat de Compania ”Ex Machina” din Quebec. Robert Lepage, despre care legendarul Peter Brook afirma că este ”geniul regiei mondiale contemporane”, revine, la 20 de ani de la prima punere în șcenă, cu piesa Ace și Opiu. Versatil în toate formele de teatru, Robert Lepage este nu numai un maestru al regiei, ci și un talentat dramaturg, actor și regizor de film. Abordarea sa teatrală, extrem de creativă și originală, i-a adus recunoașterea internațională, care a zdruncinat din temelii dogma orientării clasice, în special prin utilizarea tehnologiilor moderne.

Din Australia vine actorul Brett Brown, care prezintă un one-man show ce explorează multiplele laturi ale lui ”Henric al V-lea” (regia: Philip Parr) al lui Shakespeare: monarh și bărbat. Descris de The Sydney Morning Herald ca o „stea în devenire” care „poate să cânte, să danseze și să joace astfel încât să pună aproape pe oricine la colț”, actorul și baritonul australian, Brett Brown este absolvent al Academiei Regale de Artă Dramatică (RADA) din Londra. El a avut reprezentații cu Opera Australia, Royal Shakespeare Company, Shakespeare’s Globe, BBC, în spectacole și musicaluri pe West End din Londra și în festivaluri de teatru din întreaga Europa.

Din Europa, lista spectacolelor se deschide cu ”Poveștile Africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia (Polonia), un spectacol de 310 minute ce ”încalcă toate codurile teatrale, încurajează viața și propune tuturor o experiență umană incredibilă” (Le Soir). Din Marea Britanie, Flute Theatre aduce o ”A douăsprezecea noapte”, în regia lui Kelly Hunter, cu “muzică non-stop, halucinant de rafinată, magie artizanală și miracole de zi cu zi” (Robert Shaughnessy), Teatrul de Repertoriu Worcester vine cu ”Al doilea pat”, un one-woman show care o aduce în centrul atenției pe Anne Hathaway și prilejuiește momente de reflectare asupra vieții ei cu marele scriitor. Compania Cheek by Jowl din Londra revine la Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova, de data aceasta alături de Teatrul Puşkin din Moscova. Declan Donnellan prezintă ”Măsură pentru măsură”, ”Un memento vehement al faptului că puterea corupe” (The Guardian). Caroll Vanwelden (Belgia) va susține un concert de Jazz – ”Shakespeare – Sonete”. Teatrul Naţional din Nice (Franţa) prezintă ”Furtuna!” Irinei Brook. Actriţă şi regizoare, fiica actriţei Natasha Parry şi a regizorului Peter Brook, Irina Brook a studiat arta dramatică la New York, în jurul anilor 1980, cu Stella Adler, conform tehnicilor Actor’s Studio. Tot din Franța vine și actorul Laurent Schuh, inițiatorul Companiei ,,Les Arts et Mouvants” din Paris, cu spectacolul ”Ziua de mâine nu mai poate aştepta!, un manifest pentru un timp prezent, chintesenţa capodoperei numită “William Shakespeare” de Victor Hugo.

România este reprezentată la Craiova de Teatrul Nottara din Bucureşti, Teatrul de Stat ”Regina Maria” Oradea, Teatrul ”Toni Bulandra” din Târgoviște, Teatrul de Animație ”Țăndărică” din București, Teatrul de Comedie București, UNTEATRU, Centrul Cultural ,,Reduta” din Braşov, Compania Teatrală Okaua de la Liceul A.I.Cuza din București și Compania Teatrulescu din Craiova.

Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova, de data aceasta în calitate de gazdă a Festivalului Internațional Shakespeare, prezintă ”Nopți Ateniene”, în regia lui Charles Chemin – un spectacol compus din cele două piese ale lui Shakespeare care se pretrec în Atena Greciei Antice – Timon din Atena și Visul unei nopți de vară.

Festivalul Internațional Shakespeare a debutat la Craiova în 1994 și a fost inițiat de Fundația Shakespeare, avându-l ca director fondator pe Emil Boroghină, după modelul marilor festivaluri internaționale, precum cele din Edinburgh, Tokyo, Ierusalim sau Montreal. Festivalul Shakespeare s-a extins treptat, în timp și în spațiu, adresându-se unor categorii din ce în ce mai largi de public, acoperind din ce în ce mai multe zone unde prezintă spectacolele invitate și proiectând opera marelui Bard în eternitate. Așadar, titlul ediției curente, „Planeta Shakespeare”, se înscrie într-o ordine firească, spectacolele aduse în cadrul ediției din 2018 reprezentând toate continentele pământului.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*