„Caravana filmului românesc – Cartea și filmul” revine la Gura Humorului

Proiecții de filme FOTO Pixabay

„Caravana filmului românesc” revine cu bucurie în frumosul oraș Gura Humorului, stațiune turistică de interes național și loc de întâlnire, de-a lungul timpului, a unor oameni talentați, de diferite naționalități.

Anul acesta, organizatorii aduc un mănunchi de filme care să-i bucure pe cei mici, dar și pe părinții și bunicii lor.

Joi, 18 mai, ora 09.00: Mama

Regia: Elisabeta Bostan

Scenariul: Vasilica Istrate

Cu: Liudmila Gurchenko, Mihail Boiarski, Florian Pitiș, George Mihăiță

Ați mai văzut vreodată un Lup Rock’n Roll, cu sânge de apaș? Dar un papagal cu panaș, din Zanzibar? Acum e momentul să-i vedeți și să-i bucurați pe copii (și pe cei cu suflet de copil), cu această minunată feerie muzicală, ce a fermecat multe inimioare, în cei peste treizeci de ani de când maestra filmului pentru copii, regizoarea Elisabeta Bostan, a coordonat echipele de profesioniști, ce au lucrat pe platourile din București și din Moscova.

Cine nu cunoaște povestea lui Ion Creangă, Capra cu trei iezi, din care s-a inspirat filmul? Toată lumea. Dar nu toți i-au auzit pe căprițe, lupi, măgăruși și un papagal cântând și dansând cu măiestrie neîntrecută, ba pe pajiște, ba în crâng, ba pe lacul înghețat.

Ba la gardul casei, unde căprița Rada (frumoasa actriță Liudmila Gurcenko) îi ține piept vecinului lup Titi Suru (unduiosul Mihail Boiarski), care se arată deranjat de năzdrăvăniile copiilor căpriței. De la acest început până la finalul în care mama își recuperează copilașii răpiți prin viclenie de lup, povestea muzicală se desfășoară spectaculos, cu intervenția sătenilor, a măgărușilor (șef: George Mihăiță) și a coloratului papagal (Florian Pittiș), care aduce bucuria circului, tocmai din Zanzibar.

Perucile fastuoase (făcute la Paris), costumele colorate, machiajele expresive, o garnitură neîntrecută de vedete întrupând povestea din lumea animalelor cu suflet și muzica încărcată de accente jucăușe și emoționale (Temistocle Popa și Gerard Bourgeois) fac din această coproducție româno-ruso-franceză, o piatră prețiosă în coroana filmului din țara noastră.

Joi, 18 mai, ora 09.00: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război

Regia: Sergiu Nicolaescu

Scenariul: Sergiu Nicolaescu și Anusavan Salamanian

Cu: Ioana Pacula, Vladimir Găitan, Sergiu Nicolaescu, Gheorghe Dinică

Acesta este filmul cu care Sergiu Nicolaescu ar fi vrut să debuteze în lungmetraj, dar forurile de partid ce controlau cultura nu au fost de acord, așa că a debutat, în 1967, cu o mare producție istorică, Dacii.

Istoria apare însă și în această peliculă lansată în cinematografe în 1980, anume luptele din primul război mondial, la care ia parte locotenentul Tudor Gheorghiu (Vladimir Găitan, cu vocea lui Florian Pittiș), luptător merituos, care este însă obsedat de iubirea sa pentru o soție (Joanna Pacula, cu vocea Adinei Popescu) pe care o consideră, cu intermitențe, necredincioasă.

Și tocmai acest chin al incertitudinii, reflectat de regizor mai curând în latura sa faptică, decât în cea psihologică, îl conduce la neîndeplinirea unui ordin, ce-l va aduce în fața curții marțiale. Pentru o faptă pe care el însuși o mărturisește, asumându-și greșeala și acceptând pedeapsa capitală.

Acesta este primul rol pe care tânăra actriță poloneză Joanna Pacula l-a jucat într-un film, înainte de a deveni vedetă la Hollywood, așa că se poate spune că și-a început cariera în România.

Cei care cred că, văzând filmul (vizionat de peste 3 milioane de spectatori în cinematografele românești), pot să nu mai citească romanul, se înșală, fiindcă regizorul și-a construit propriul fir narativ, care nu merge paralel cu cel al operei scrise, având chiar un final complet diferit. Nici personajele nu poartă aceleași nume ca în roman. Dar atmosfera epocii, în latura ei superficială, de “înaltă” societate, dar și în aspectul ei grav, de câmp de luptă în război, preia din roman elemente care să îi asigure coerența.

O contribuție importantă la acest tablou de epocă l-au avut costumele sofisticate, create de Doina Levintza, care a și luat premiul ACIN pentru ele, ca și calitatea imaginii semnate de Nicolae Girardi, cu o lumină caldă, ca o catifea, în scenele de societate și de iubire dintre soți și cu accente întunecate, ca o stofă cazonă, în scenele de luptă, în care Sergiu Nicolaescu era maestru

Vineri, 19 mai, ora 10.00: Portret de artist – Laurențiu Damian

  • Colocviu cu tema: „De la cuvânt la imagine în ficțiune și documentar”
  • Lansare de carte: „Îngerul meu cu o aripă smulsă”

Proiecție de film: Rămânerea

Scenariul și regia: Laurențiu Damian

Cu: Mircea Albulescu, Șerban Ionescu, Maia Morgenstern, Dorel Vișan, George Alexandru.

Cu filmul Rămânerea (varianta în lungmetraj, din 1992, a filmului de diplomă din 1980), regizorul Laurențiu Damian își afirmă artistic una din obsesiile creatoare: o lumea rurală, pe care a cunoscut-o de copil și care a pus, într-un fel, fundația pentru preocupările creatoare de mai târziu. O lume pe care a redat-o nu numai pe celuloid, ci și în litera scrisă (volumul Cioburi de viață).

Pavel (Dan Condurache), cel din urmă supraviețuitor al unei familii risipite de vremi, revine la origini, în satul de la malul Dunării, unde totul a rămas încremenit în părăsire. Iar întâlnirea acestui alter ego al regizorului-scenarist, cu lumea mitică a copilăriei este o plăsmuire, căci bate vântul prin satul dunărean uitat de lume și de Dumnezeu.

Nunta, nașterea, moartea, viața copilului în casa bunicilor capătă dimensiuni mitice în această nesfârșită perindare între acum și trecut, fiindcă aspirația autorului filmului este de a construi o metaforă a destinului unui tip de viață, cea rurală, ce nu mai supraviețuiește decât ca o rană în sufletul unui creator. În sufletul unui mânuitor de cuvinte și de idei, atras de universal, dar atent și la detaliul viu.

Ghidați cu atenție de tânărul (pe atunci) regizor, mari actori întruchipează personajele din această lume luată de vânt, o umanitate pierdută, pentru care nici preotul nu mai simte nevoia să se roage: Maia Morgenstern, Dorel Vișan, Mitică Popescu, Mircea Albulescu, sau Leopoldina Bălănuță.

O melancolie profundă pare să fi pus stăpânire pe sufletul regizorului-scriitor, de aceea nu e de mirare că ultimul său volum se intitulează Îngerul meu cu o aripă smulsă, ce este lansat în cadrul Caravanei filmului românesc, unde autorul va oferi și autografe.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*