Scrisoare deschisă a ANAT adresată ministrului Energiei, Virgil Popescu

ANAT
ANAT

Asociația Națională a Agențiilor de Turism a adresat luni, 8 februarie, o scrisoare deschisă ministrului Energiei, Virgil Popescu, cu privire la situația cetățenilor români care au fost reținuți pe aeroportul din Cancun, Mexic.

Redăm integral conținutul acestei scrisori, semnată de președintele ANAT, Dumitru Luca:

Opinia publică a luat cunoștință de afirmația ministrului Virgil Popescu, exprimată în cadrul emisiunii “Dialogurile Ziare.com” din data de 5 februarie 2021, cu privire la situația cetățenilor români care au fost reținuți pe aeroportul din Cancun, Mexic, și anume “Agențiile de turism ar trebui să dea banii înapoi românilor” pe motiv că i-ar fi trimis in țări care au decretat stare de urgență sanitară.

Nicidecum agențiile de turism, ci Statul român, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe și al reprezentanțelor diplomatice, trebuie să asigure cetățenilor români accesul la informații clare, coerente și corecte cu privire la călătoriile în străinătate, să negocieze condiții favorabile de călătorie pentru aceștia și să intervină prompt în sprijinul cetățenilor proprii în cazul în care se întâmplă abuzuri precum cel din aeroportul Cancun – Mexic.

Dacă fiecare parte își asumă și îndeplinește obligațiile cu responsabilitate, astfel de situații nu ar trebui să mai existe pe viitor.

Opinia publică a luat cunoștință de afirmația Dvs. exprimată în cadrul emisiunii “Dialogurile Ziare.com” din data de 5 februarie 2021 cu privire la situația cetățenilor români care au fost reținuți pe aeroportul din Cancun, Mexic, și anume “Agențiile de turism ar trebui să dea banii înapoi românilor” pe motiv că i-ar fi trimis in țări care au decretat stare de urgență sanitară.

În contextul în care se știe că turismul este cea mai afectată industrie la nivel mondial, orice declarație făcută în spațiul public de către un reprezentant al Guvernului României trebuie să dea dovadă de o maximă prudență și să țină cont de prevederile legale în vigoare aplicabile în speța dată.

Afirmațiile Dvs. au menirea de a inflama și mai mult spiritele într-o situație extrem de delicată, gestionată lamentabil din punct de vedere diplomatic, a cetățenilor români care au fost reținuți în mod abuziv, pentru mai multe zile consecutiv, în condiții ce nu respectă drepturile fundamentale ale omului, pe aeroportul din Cancun, Mexic. Fără a face apologia agențiilor de turism în această speță, întrucât situația din Mexic nu are legătură nici cu situația epidemiologică și nici cu executarea pachetelor de servicii de călătorie contractate de cetățenii români – dovada fiind faptul că în momentul de față unii dintre cei reținuți pe aeroport sunt cazați și desfășoară programele turistice conform contractelor – dorim să facem câteva precizări importante cu privire la oportunitatea vânzării pachetelor de servicii de călătorie către Mexic sau destinații exotice cu condiții de călătorie similare.

Agențiile de turism de pe teritoriul României, atât cele organizatoare, cât și cele intermediare, au obligația, conform OG nr 2/2018, de a informa călătorul, înainte de încheierea contractului de vânzare a pachetului de servicii de călătorie, cu privire la cerințele legate de pașaport și vize, inclusiv termenele aproximative de obținere a vizelor și informații referitoare la formalitățile legate de sănătate în țara de destinație. Aceste informații sunt prevăzute, de regulă, în contractul de vânzare a pachetului de servicii de călătorie și sunt asumate de către călător, care, la rândul său, are obligația de a se informa pe cont propriu despre condițiile de călătorie din statul în care urmează să călătorească și de a avea toate documentele de călătorie necesare și în termen de valabilitate.

Informațiile oferite de către agențiile de turism călătorilor sunt preluate numai din surse oficiale, în cazul de față site-ul Ministerului Afacerilor Externe, unde condițiile de călătorie specifică faptul că Aeroportul Internațional din Cancun nu avea și nu are în prezent menționată restricționarea accesului pe teritoriul țării a persoanelor care nu efectuează călătorii esențiale. Mai mult decât atât, se specifică în detaliu condițiile de la sol determinate de situația epidemiologică, precum și faptul că frontierele sunt deschise pentru toate tipurile de transport iar transportul intern aerian, rutier și feroviar nu este afectat.

De asemenea, sunt precizate pe larg condițiile care trebuie îndeplinite de către cetățenii români care călătoresc în Mexic și există o atenționare potrivit căreia:

Deținerea tuturor documentelor menționate anterior nu garantează intrarea în Mexic. Dacă în cadrul interviului agentul de migrație are îndoieli cu privire la scopul călătoriei, există posibilitatea de a vi se refuza intrarea în Mexic. Aceeași posibilitate este valabilă și în cazul îmbarcării în punctul de origine, la cursele aeriene către Mexic, fiind înregistrate situații în care unele companii aeriene au refuzat îmbarcarea cetățenilor români cu destinația Cancun (Mexic), ca urmare a politicii companiei, în urma interviului la momentul îndeplinirii formalităților de îmbarcare, companiile aeriene dorind să evite suportarea costurilor biletului de reîntoarcere pe care acestea trebuie să îl suporte în caz de nepermitere a intrării, conform legislației mexicane. Prin urmare, trebuie să demonstrați că îndepliniți toate condițiile pentru intrarea în Mexic și că vă puteți justifica într-o manieră coerentă calitatea de turist.

Menționăm că un procent reprezentativ al turiștilor români care au ales destinația Mexic au achiziționat de la agenții românești pachete de servicii de călătorie realizate de tour-operatori europeni de prestigiu; un alt segment au achiziționat pachetele direct de la aceștia, iar restul si-au construit singuri pachetele, achiziționându-și direct biletele de avion de pe site-urile companiilor aviatice și cazarea de pe platforme dedicate ori direct la hoteluri sau agenții locale. Nu cunoaștem motivele legale pentru care respectivii tour-operatori europeni, companii aviatice, hoteluri etc ar putea fi ținuți răspunzători și obligați să facă refund turiștilor cărora li s-a refuzat intrarea în țara de destinație, așa cum sugerați Dvs că ar trebui obligate să facă agențiile românești.

Având în vedere că atât zborurile, cât și unitățile de cazare de la destinație funcționează în condițiile impuse de reglementările sanitare, nu existau motive temeinice pentru ca agențiile de turism să oprească vânzarea, respectiv să anuleze programele deja vândute pentru destinația Mexic, întrucât, din punct de vedere contractual, pachetul de servicii de călătorie se putea desfășura în mod normal.

Folosim acest prilej pentru a readuce în discuție și problema ambiguității unora dintre informațiile publicate pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, pe care am mai pus-o în discuție prin intermediul unor scrisori adresate instituției în trecut. De multe ori, informațiile publicate sunt incomplete, neclare, venite târziu sau pur și simplu incorecte, ceea ce poate genera situații de la cel puțin neplăcute, la de-a dreptul periculoase pentru cetățenii care călătoresc în străinătate, dar și pentru organizatorii de călătorii care trebuie să furnizeze informații corecte și actualizate călătorilor care aleg să le folosească serviciile.

Trebuie să recunoaștem, Domnule Ministru, faptul că incidentul de pe Aeroportul Internațional din Cancun nu este relaționat în niciun fel cu restricțiile impuse de pandemie, ci este legat de o situație cunoscută la nivelul autorităților române de mai mulți ani, aceea a infracționalității românești transfrontaliere, fenomen care nu a putut fi controlat eficient și care generează probleme pentru cetățenii români de bună credință care doresc să călătorească în afara granițelor țării. Este însa inacceptabil abuzul comis de autoritățile mexicane prin reținerea tuturor cetățenilor deținători ai unui pașaport românesc, în condițiile în care s-a dovedit că doar 5 persoane erau vizate de alertele internaționale emise pe numele lor, tratând astfel circa două sute de cetățeni români asemenea unor infractori, fără a ține cont de prezumția de nevinovăție sau de drepturile fundamentale ale omului.

Ministerul Afacerilor Externe, care potrivit Art. 2, alin (6) din Hotărârea nr. 8/9.01.2013 apără în străinătate drepturile și interesele statului român, ale cetățenilor și ale persoanelor juridice române, în conformitate cu legea română și dreptul internațional aplicabil, precum și cu practica internațională, prin reprezentanții Ambasadei României în Statele Unite Mexicane, avea obligația de a interveni prompt în soluționarea situației cetățenilor români de bună credință care au fost reținuți în mod abuziv în aeroport, din simplul motiv că au avut ghinionul de a face parte din același grup de turiști cu persoanele vizate de alertele individuale de călătorie. Am apreciat faptul că, deși cu întârziere, Dl. Ministru Bogdan Aurescu a reușit să soluționeze acest incident după o discuție cu omologul său și intrarea pe teritoriul Mexicului a turiștilor români a fost permisă în cele din urmă.

Scopul agențiilor de turism este acela de a crea pachete de servicii de călătorie pentru a satisface nevoia consumatorilor de a călători, de a se bucura de vacanțe și de a își recupera forțele după un an extrem de greu cum a fost 2020. Este lăudabil faptul că, în condiții economice extrem de vitrege, aproape fără niciun sprijin din partea statului și navigând un hățiș de restricții și interdicții, turoperatorii români reușesc să inoveze, să creeze pachete de servicii de călătorie sigure și atractive și astfel să poată asigura în continuare locuri de muncă pentru mii de angajați, să plătească salarii și taxe la bugetul de stat. Înțelegem nevoia de prioritizare a aspectelor legate de sănătatea publică și vă asigurăm că nimeni nu are un interes mai mare de a garanta siguranța călătorilor și buna desfășurare a pachetelor de servicii de călătorie decât agențiile de turism, a căror supraviețuire depinde literalmente de gradul de satisfacție al consumatorilor și de dorința acestora de a cumpăra în continuare vacanțe prin intermediul agențiilor de turism, tocmai pentru că acestea le oferă consultanță și un grad de siguranță incomparabil mai mare decât călătoriile efectuate pe cont propriu.

Nicidecum agențiile de turism, ci Statul român, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe și al reprezentanțelor diplomatice, trebuie să asigure cetățenilor români accesul la informații clare, coerente și corecte cu privire la călătoriile în străinătate, să negocieze condiții favorabile de călătorie pentru aceștia și să intervină prompt în sprijinul cetățenilor proprii în cazul în care se întâmplă abuzuri precum cel din aeroportul Cancun – Mexic.

Dacă fiecare parte își asumă și îndeplinește obligațiile cu responsabilitate, astfel de situații nu ar trebui să mai existe pe viitor.

Patronatul Asociația Națională a Agențiilor de Turism a fost întotdeauna alături de echipa guvernamentală, punând la dispoziție propuneri constructive de măsuri menite să diminueze impactul dezastruos al acestei crize fără precedent asupra mediului de afaceri. S-au livrat în permanență propuneri de limitare a efectelor negative și de relansare economică (multe dintre ele deja adoptate cu succes în alte state europene), însă rezultatele se lasă așteptate.

Considerăm că, la aproape un an de la izbucnirea pandemiei, este necesar să facem cu toții un exercițiu de a gândi soluții constructive de relansare a activităților economice, oricare ar fi ele, în condiții de siguranță pentru toți cei implicați, de la angajați la consumatori.

Pentru angajații care încă nu au părăsit acest domeniu, pentru toți românii care își doresc în continuare să călătorească și să ducă o viață cât mai aproape de normalitate dar și pentru antreprenorii români care se chinuie să supraviețuiască, la mai bine de 11 luni de la izbucnirea acestei pandemii, sunteți dator, domnule Ministru, împreună cu colegii din guvern, să găsiți soluții și, dacă există vinovați, sa îi găsiți acolo unde sunt si nu unde este mai convenabil.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*