ANAT a transmis o nouă scrisoare deschisă lui Ludovic Orban prin care solicită premierului să urgenteze măsurile menite ajutorării agențiilor de turism

Dumitru Luca, noul președinte al ANAT
Președintele ANAT, Dumitru Luca.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) a remis o nouă scrisoare deschisă către Guvernului României în care cere urgentarea implementării actelor normative care ar permite salvarea agențiilor de turism.

Iată, integral, scrisoare trimisă de ANAT premierului Ludovic Orban:

Ne vedem nevoiți să revenim la mesajele și corespondențele anterioare în contextul în care situația economică a agențiilor de turism se înrăutățește constant, iar măsurile concrete de sprijin întârzie să apară.

Dacă în alte domenii – inclusiv din industria ospitalității – ultimele săptămâni au adus un ușor reviriment prin reluarea activității, chiar supuși unor condiții speciale, restricții și limitări, în cazul agențiilor de turism lucrurile stau foarte rău, indiferent de specializarea acestora.

  • Activitatea de incoming este complet compromisă pentru acest sezon din cauza limitării circulației internaționale și a situației epidemiologice din România;
  • Outgoing-ul este la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 ani, doar 2-3 destinații rămânând operabile – iar din acelea unele impun condiții foarte greu de îndeplinit turiștilor români – ceea ce face ca organizatorii de chartere și de programe de grup să nu-și poată acoperi costurile de operare;
  • Turismul intern nu poate prelua o eventuală creștere a cererii datorate restricționării destinațiilor externe, din cauza capacității limitate a infrastructurii, posibilităților limitate ale unor structuri de cazare de conformare cu noile măsuri sanitare, menținerii închise a restaurantelor și a altor facilități de agrement;
  • Activitatea de business travel este undeva sub 10% din volumul anilor precedenți iar turismul axat pe evenimente este complet paralizat.

Cele cca 2000 de agenții de turism (cu peste 12.000 angajaţi) reprezintă coloana vertebrală a întregii industrii a ospitalității care – direct sau indirect – antrenează aproape 10% din forța de muncă activă din România.

În urmă cu cca doua săptămâni v-am transmis un material în care am explicat mai în amănunt caracteristicile activității agențiilor și consecințele dezastruoase ale unui eventual faliment în serie. Un ajutor acordat la nivel european companiilor aeriene, este inutil dacă nu se are în vedere și susținerea sistemului de distribuție a produsului acestora, adică agențiile de turism. Acest lucru este valabil și în cazul altor segmente: hoteluri, operatori rent-a- car, companii de croaziere.

Am primit semnale că acest strigăt disperat al agențiilor de turism a fost recepționat de către Guvern – un guvern care s-a declarat deschis propunerilor mediului de afaceri, în special înaintea adoptării de măsuri legislative. Am văzut două inițiative legislative care, odată adoptate, ne-ar oferi o gură de oxigen și o șansă de relansare a întregii ramuri economice. Am apreciat că ni s-au cerut puncte de vedere pe respectivele proiecte, le-am oferit cu tot profesionalismul celor care au lucrat la ele și sperăm că propunerile noastre se vor regăsi în respectivele acte normative. A rămas însă o mare problemă: aceea a momentului implementării lor.

Proiectul privind garantarea de către Stat a voucherelor compensatorii pentru serviciile de călătorie anulate din cauza restricțiilor de circulație încă nu a fost adoptat și fiecare zi de întârziere aduce noi și noi litigii, presiune suplimentară pe rambursarea unor sume care nu pot fi reîntoarse de pe circuitul economic firesc. Acesta este un ajutor în formă, nu în fond. Obligațiile pe care le avem față de clienți rămân, conform legislației în vigoare. Garantarea voucherelor e menită să ofere încredere clienților noștri atunci când le este propusă alternativa la rambursarea sumelor încasate.

Proiectul privind acordarea de granturi este văzut de potențialii beneficiari ca o intervenție chirurgicală ce nu suferă amânare. O banală apendicită, neoperată la timp, poate duce la septicemie și chiar la decesul pacientului la fel cum, în situația noastră, orice întârziere în adoptarea și aplicarea acestui act normativ poate însemna colapsul multor operatori, pe principiul domino-ului, care va aduce invariabil multe mii de persoane afectate și un val de proteste greu de gestionat. Din păcate, primele cazuri au apărut deja și, tot din păcate, constatăm că nu e vorba de o „curățare” naturală a pieței, cei mai vulnerabili fiind tocmai cei care au activat corect în piață, plătind ani de-a rândul impozite și ale căror resurse de supraviețuire pus și simplu s-au terminat.

Acordarea de granturi industriei ar permite menținerea agențiilor de turism pe linia de plutire. Aceste granturi trebuie raportate la rulajul companiei și pot fi plafonate proporțional cu volumul taxelor achitate de firma respectivă la bugetul de stat în anul 2019.

Nu poate exista o redresare economică mai largă fără o recuperare a călătoriilor iar un instrument cheie pentru această redresare ar fi creșterea numărului de teste pentru COVID-19, care în acest moment durează 24 până la 48 de ore pentru a produce un rezultat. Miile de locuri de muncă pierdute în această pandemie pe toate segmentele spectrului de călătorie se pot întoarce numai dacă cererea pentru produsele și serviciile industriei revine. Această cerere a călătorilor este indisolubil legată de încrederea pe care o va crea numărul de teste rapide și abundente.

La final, vă adresăm rugămintea de a lua în considerare și importanța majoră a industriei călătoriilor pentru starea sănătății fizice și psihice a cetățenilor români.

În consecință, vă rugăm încă o dată, Stimați Domni, să înțelegeți cât de urgentă și imperativă este necesitatea de a acționa concret și rapid, prin adoptarea în regim de urgență a acestor acte normative și, mai ales, prin implementarea lor pe principii corecte și fără efort birocratic suplimentar.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*